Cargotec Oyj – tietopaketti yhtiöstä

Cargotec sijoituskohteena

Ajattelin aloittaa OMXH25 -postaussarjan, jossa kerron joka viikko yhdestä OMXH25 -indeksiin kuuluvasta yhtiöstä. Tarkoituksena ei ole niinkään jakaa tarkkoja tunnuslukuja tai talousnumeroita, vaan enemmänkin auttaa perehtymään siihen, mitä yhtiöt tekevät ja miten ne tienaavat rahansa.

Jos et vielä tiedä mitä OMXH25 tarkoittaa niin se on Helsingin pörssin osakeindeksi, johon kuuluu Helsingin pörssin 25 vaihdetuinta osaketta. Ensimmäisenä esittelyvuorossa on Cargotec Oyj, jonka osaketunnus on CGCBV.

Cargotec on perustettu vuonna 2005 kun Kone jakautui kahdeksi eri yhtiöksi. Cargotecin liiketoiminnan juuret ovat siis paljon syvemmällä kuin vuodessa 2005, koska itse liiketoiminta oli jo olemassa ennen Cargotecin perustamista.

Cargotecin pääasiallinen toimiala on teollisuuskoneet. Yhtiön tuotteita ovat älykkäät lastinkäsittelykoneet ja -laitteet, joita toimitetaan laivoihin, satamiin, terminaaleihin ja lähikuljetuksiin. Cargotecin tuotemerkkejä ovat MacGregor, Kalmar ja Hiab, jotka ovat kaikki markkinajohtajia omilla toimialoillaan. Alla olevassa videossa Cargotecin talous- ja rahoitusjohtaja Mikko Puolakka selittää selkeästi Cargotecista yhtiönä ja sijoituskohteena. Suosittelen katsomaan.

Cargotecin tuotteiden avulla pidetään tavaravirta liikkeessä ympäri maailmaa.

Cargotecin visiona on tulla kestävien tavaravirtojen markkinajohtajaksi. Esimerkiksi Kalmar tarjoaa lastinkäsittelyratkaisuja satamiin ja logistiikkakeskuksiin ja erilaisiin teollisuustehtaisiin. Maailmassa liikkuu vuosittain n. 850 miljoonaa konttia ja näistä noin 25% käsitellään Kalmarin toimittamien ratkaisujen avulla. Kun taas joka toisessa seilaavassa kauppalaivassa on jokin MacGregorin tuottama ratkaisu.

Globaali lastinkäsittelyratkaisuihin erikoistunut yhtiö

Cargotecilla on liiketoimintaa yli sadassa eri maassa ja henkilöstöä noin 11 000. Tällä hetkellä yhtiön liikevaihdosta n. 64% tulee uusien laitteiden myynnistä ja n. 36% huoltopalveluista. Jatkossa tavoitteena on nostaa huoltopalveluiden lukema 40 prosenttiin. Eniten liikevaihtoa tulee Kalmarista n. 47%, Hiabista 33% ja MacGregorista 20%. (Luvut otettu yllä olevasta videosta)

Kone kytköksen myötä Cargotecin suurin omistaja on Herlinin suku, joka omistaa yhtiöstä n. 66%. Muun muassa Ilkka Herlin omistaa yhtiöstä 14% ja Ilkka Herlin on myös yhtiön puheenjohtaja. Tästä linkistä pääset tutkimaan Cargotecin suurimpia osakkeenomistajia.

Yhtiön kasvuajureita ovat konttiliikenteen kasvu, rakentamisaktiviteetti, automaatio ja digitalisaatio.

Cargotecin kilpailuedut:

  • vahvat ja tunnetut brändit
  • kattava automaatiotarjonta – yhtiö on toimittanut yli 20 täysin automatisoitua konttisatamaa ympäri maailmaa
  • teknologiajohtajuus – yhtiö investoi joka vuosi suuria summia tuotekehitykseen (n. 3-3,5% liikevaihdosta)
  • uskolliset asiakkaat ja pitkät asiakassuhteet

Cargotecin ja Konecranesin fuusio kaatui

Yksi puhuttava tekijä on ollut Cargotecin ja Konecranesin fuusio, josta ilmoitettiin vuoden 2020 lopulla. Fuusio kuitenkin peruttiin vuoden 2022 keväällä, koska Yhdistyneen Kuningaskunnan kilpailu- ja markkinaviranomainen eli CMA on estänyt Konecranesin ja Cargotecin sulautumisen. Hyvin nopeasti fuusion peruuntumisen jälkeen Cargotec julkaisi päivittyneen strategiansa, jonka voit käydä lukemassa tästä linkistä.

Cargotec ja vastuullisuus

Cargotec on painottanut toiminnassaan vastuullisuutta alusta lähtien (toki mikäpä yhtiö ei näin tekisi…). Yhtiö haluaa ottaa monipuolisesti huomioon niin ympäristön, ihmiset, yhteiskunnan kuin myös hyvän hallintotavan. Cargotec on asettanut kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja ympäristön kannalta yhtiö haluaa mm. tarttua kiinni päästöihin ja suunnata kohti vähähiilistä taloutta.

Yhtiö allekirjoitti viime vuonna SSAB:n kanssa sopimuksen, jonka myötä yhtiöt tulevat kehittämään fossiilivapaita teräsrakenteita, joita käytetään mm. Cargotecin omissa tuotteissa. Lue lisää.

Turvallisuuden kannalta Cargotec pyrkii mm. vähentämään työtapaturmia ja kuolemia, jotka ovat melko yleisiä – noin joka viides päivä satamissa kuolee yksi henkilö. On olemassa vaarallisia työympäristöjä, joihin Cargotec voi vaikuttaa ja tehdä älykkäiden laitteiden avulla työympäristöistä turvallisempia. Lue lisää

Cargotecin haasteet

Tällä hetkellä Cargotecin haasteena ovat toimitusketjujen ongelmat ja komponenttipula. Esimerkiksi viime vuoden viimeisellä kvartaalilla toimitusviivästykset söivät Cargotecin liikevaihtoa ja viivästyksillä oli 80 miljoonan euron negatiivinen vaikutus liikevaihtoon. Viime vuonna 2021 yhtiö sai ennätyksellisen määrän tilauksia, mutta toimitusvaikeudet ja komponenttipula ottivat omansa. Haasteiden myötä liikevaihto kasvoi vain 2 prosenttia.

Cargotecin kilpailijat

Alla kuvakaappaus Cargotecin sivuilta, jossa he ovat listanneet suurimmat kilpailijansa:

Lähde: Cargotec.com/fi

Yhtiön muita tavoitteita

Läpimurtotavoitteeksi yhtiö sanoo haluavansa mahdollistaa sujuvan arjen älykkäillä tavaravirroilla. Kuten aiemmin mainittu, yhtiön visiona on olla kestävien tavaravirtojen markkinajohtaja. Yhtiö pyrkii mittaamaan läpimurtotavoitettaan kestävän kehityksen ja kannattavan kasvun kautta. Ilkka Herlin painottaa, että tulosta halutaan tehdä vastuullisesti.

Konkreettisempana tavoitteena yhtiö haluaa vähentää hiilidioksidipäästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2024 mennessä. Tällä hetkellä 30% maailman hiilidioksidipäästöistä liittyy materiaalivirtoihin. Cargotec toimii tavaravirtojen ytimessä, jolloin yhtiöllä on mahdollisuus vaikuttaa niin omaan tekemiseen kuin myös asiakkaidensa. Yhtiön toimintaan ja tuotteiden kehitykseen vaikuttaa myös asiakkaiden ympäristötavoitteet, jotka ohjaavat yhtiön investointeja.

Alla oleva listaus on suora lainaus Cargotecin sivuilta ”Taloudelliset tavoitteet”:

  • Kasvu nopeampaa kuin markkinoiden kasvu
  • Cargotecin liikevoittomarginaali 10 prosenttia 3–5 vuoden kuluessa
  • 40 prosenttia liikevaihdosta huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnasta, vähintään 1,5 miljardia euroa 3–5 vuoden kuluessa
  • Kasvava osinko, joka on 30–50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta, osingon maksaminen kahdesti vuodessa
  • 15 prosentin tuotto sijoitetulle pääomalle (ROCE) 3–5 vuoden kuluessa
  • Nettovelkaantumisaste (gearing) alle 50 %

Alla olevasta lyhyestä videosta pääset näkemään tarkemmin Cargotecin laitteita ja tuotteita – missä niitä käytetään ja miten ne toimivat.

Cargotec osingonjako

Yllä olevassa taloudelliset tavoitteet -listassa kävi ilmi, että Cargotecilla on tavoitteena jakaa kasvavaa osinkoa 30-50% osakekohtaisesta tuloksesta. Osingonmaksu tapahtuu kaksi kertaa vuodessa. Alla olevasta kuvasta näet osinkohistoriaa lähivuosilta. Tästä linkistä pääset lukemaan Cargotecin osinkopolitiikasta.

Kuva: https://fi.investing.com/

Cargotec on suhdanneherkkä eli syklinen yhtiö. Liikevaihto ja tulos heiluu vahvasti bkt:n kehityksen mukana eli kurssi liikkuu herkästi maailmantalouden suhdanteiden mukana.

Lähde: Nordnet.fi

Yhtiön tarkempia tunnuslukuja ja talousnumeroita voit tutkia esimerkiksi Nordnetissä. Siirry Nordnetiin!

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest

Seuraa Somessa

Uusimmat postaukset

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirjeemme

Ilmoitamme sinulle ensimmäisten joukossa uusista tapahtumistamme ja 

Etsi sivuilta

Samankaltaiset postaukset

Onko mökkeilyssä taloudellisesti järkeä?

Tänä kesänä moni meistä on varmasti nauttinut kesäpäivistään mökillä. Suomalaiset ovat tunnetusti mökkeilykansaa, ja isolla osalla kesään kuuluu joko omalla, sukulaisten tai ystävien mökillä vierailu.

minimalismi

Minimalismi – monta tapaa toteuttaa

Tyhjensin eräänä päivänä astianpesukonetta ja astiakaappia puhtaista astioista, ja laitoin paistinlastoja keittiön laatikkoon omille paikoilleen. Jouduin hieman taistelemaan saadakseni kauhat, lastat ja mittakupit oikein päin,

Joukkorahoitus

Joukkorahoitus 2022 – tietopaketti joukkorahoituksesta

Tässä tekstissä lähdemme ottamaan selvää mitä tarkoittaa joukkorahoitus, miten yksityishenkilöt voivat hyötyä siitä sijoitusmielessä sekä miten yritykset voivat hyötyä joukkorahoituksesta. Mikä on joukkorahoitus? Joukkorahoitus on

Jätä kommentti