Webp.net-compress-image (7)
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Hallitse ruokakulusi! @naisetpuhuurahasta vinkit ruokalistan suunnitteluun

Ruoka on yksi suuri kuluerä, eli kun hallitse ruokakulusi, hallitset myös ison osan talouttasi! Voisin myös vannoa, että jokainen on joskus kamppaillut ajatuksen kanssa että mitäs tänään syötäisiin? Varsinkin lapsiperheessä jossa ruokittavia suita on useampia, tuntuu että ideat on välillä vähän vähissä sen suhteen mitä kokkailtaisiin ja samat ruoat pyörii ruokalistalla viikosta toiseen.  

Kuukaudessa on 20 arkipäivää, joista jokaisena meidän täytyy syödä! @naisetpuhuurahasta ruokalista on luotu yhdessä seuraajiemme kanssa, ja sen on tarkoitus helpottaa arjen ruokien suunnittelua! Suunnitelmallisuus ja ostosten hoitaminen harvemmin ja enemmän kerralla, auttaa meitä säästämään ruokakuluissa! Ruokakuluja voit vähentää myös vertailemalla kilohintoja, ostamalla punalaputettuja tuotteita, hyödyntämällä hävikkiruokia sekä tietty hyödyntämällä satokausituotteita! 

Meidän ruokalista on luotu kuukaudeksi. Se sisältää yhden ”panosta” teemaisen aterian joka viikolle, mutta tämän voi korvata toisella aterialla. Jos tuntuu, että joku ruoka ruokalistalla ei vaan teidän perheelle maistu, on ruokalistalta helppo tiputtaa jokin ruoka pois ja tehdä toista ruokaa vähän isompi erä, josta riittää parille päivälle. Lisäksi jos jonkin päivän ruokaa jää, voi sitä napata vaikka evääksi seuraavana päivänä ja näin voi säästää taas rahaa, kun lounasta ei ostetakkaan ravintolasta!

Viikko 1

Ma Kasvissosekeitto (esimerkiksi kukkakaalista ja muista kasviksista)

Ti Kinkkukiusaus / mifukiusaus

Ke Kasviswok / kanawok

To Italianpata

Pe Pastasalaatti

La Amerikkalaista: Hampurilaiset

Su Uunipuuro (kokeile kaurapuuro, ohrapuuro, riisipuuro! Tykkäät varmasti. Toimii myös kasvimaitoon!)

Viikko 2

Ma Makaronilaatikko tai soijarouhelaatikko

Ti Linssikeitto tai chorizokeitto

Ke Kanapaistos / kanakiusaus

To Pestopasta

Pe Jauhelihakeitto

La Pihvi ja uunijuurekset (kana, kala, liha)

Su Vispipuuro

Viikko 3

Ma Kanapasta / Fetapasta

Ti Kaalipata / Kaalilaatikko

Ke Kasvissosekeitto bataatista

To Lihapullat / Kasvispyörykät 

Pe Nakkikeitto / Nakkikastike

La Italialaista: Itsetehty Pizza tai risotto

Su Uunikasvikset ja kana tai kala

Viikko 4

Ma Munakas

Ti Lihaperunasoselaatikko

Ke Tonnikalapasta

To Kalapuikot / uunikala

Pe Kanaa ja riisiä

La Intialaista: Palak paneer, naanleipä

Su Kasvissosekeitto (kokeile vaikka kesäkurpitsaa tai muita kurpitsoja!)

Miten seurata ruokakuluja?

Ruokakulujen seuranta auttaa hahmottamaan kuinka paljon rahaa ruokaan oikeasti kuluu! Jottei jokaista kuittia erikseen tarvitse seurata, voit esimerkiksi avata ruokatilin, johon siirretään perheen ruokiin tarvittavat varat. Ennenkuin avaat uuden tilin, tarkista kuitenkin millaiset kustannukset tilin käytöllä tai siihen mahdollisesti hankittavalla maksukortilla on!

Ruokakulujen seuranta onnistuu helposti myös keskittämällä. Esimerkiksi K-ryhmän plussasovellus ja S-ryhmä tarjoavat sovelluksissaan mahdollisuuden seurata omaa ostoskäyttäytymistä ja sitä miten rahat kaupassa jakautuvat eri tuotteiden välille.

Erilaiset budjetointipohjat helpottaa myös ruokakulujen seurantaa. Toiset tykkää luoda budjetointipohjan sähköisesti, toiset taas tykkäävät pitää kirjallista pohjaa.

Ruokaviikon suunnitteluun voisi toimia myös @naisetpuhuurahasta 12- viikon suunnitteluvihko! Tutustu vihkoon täältä!

Tsemppiä arkiruokiin ja uutteen vuoteen!

Piditkö lukemastasi? Jaa eteenpäin

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.