Huhtamäki Oyj – Vastuullisten pakkausten valmistaja

huhtamäki sijoituskohteena

Viime viikolla tein esittelypostauksen Cargotecista ja tänään on vuorossa Huhtamäki Oyj, joka on noutoruoka- ja elintarvikepakkauksia valmistava pörssiyhtiö. Huhtamäki on defensiivinen yhtiö ja sen kurssivaihtelu on ollut keskimääräistä vähäisempää. Yhtiö on listattu Helsingin pörssiin vuonna 1959 ja sen osaketunnus on HUH1V. Pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Syvennytään ensin Huhtamäen historiaan, jotta opit ymmärtämään paremmin yrityksen polkua tähän päivään.

Huhtamäen historia

Huhtamäen juuret ulottuvat yli sadan vuoden taakse aina vuoteen 1920 saakka ja yhtiön nimi viittaa leipurin poikaan Heikki Huhtamäkeen, joka perusti 20-vuotiaana Oy Huhtamäen tehtaat -nimisen makeistehtaan Kokkolaan sen jälkeen kun oli ensin hakenut Venäjältä oppia makeistuotantoon. Kokkolan makeistehtaassa valmistettiin makeisia ja makeisille puisia pakkauksia. Ensimmäisenä vuonna kasvu oli vauhdikasta ja yhtiö palkkasi 61 työntekijää. Kasvun myötä avattiin konttori Helsinkiin vuonna 1921.

1930-luvun lama ajoi Huhtamäen makeistehtaan vaikeuksiin, mutta vuonna 1932 yhdistyminen toisen makeistehtaan Hellaksen kanssa pelasti yhtiön. Heikki Huhtamäki loikkasi hetkeksi leipomo Ipnoksen ja Jalostajan pariin ja 1930-luvulla makeiset laajenivat muihin elintarvikkeisiin. Saman vuosikymmenen aikana Huhtamäki osti Huhtamäki-Hellas Oy:n takaisin.

1940-luku oli kovaa aikaa. Heikki Huhtamäki kokosi kaikki omistamansa yhtiöt Huhtamäki Yhtymä Oy -nimen alle (Ipnos, Jalostaja, Huhtamäki-Hellas). Ipnos toimitti armeijalle viljatuotteita ja Hellas kehitti korvikkeita. Liiketoiminnan jatkuminen oli epävarmaa ja Heikki Huhtamäki lahjoitti suurimman osan osakkeista Suomen Kulttuurirahastolle. Heikki Huhtamäki ei kuitenkaan jäänyt sivuun. 1940-luvun puolivälin jälkeen vuonna 1946 yhtiö osti Marli Oy:n ja yhtiön hyvinvointiin panostaminen korostui. Yhtiö otti konkreettisia askeleita esimerkiksi eläke- ja äitiysetujen kehittämisessä. Lisäksi vuonna 1948 perustettiin lääkeyhtiö Leiras. Vuosikymmenen aikana elintarvikkeet laajenivat terveystuotteisiin.

1950-luvulla keskityttiin yhtiön sisäiseen kehitykseen. Lääkeyhtiön myötä oli helppo siirtyä kosmetiikan pariin ja Fincos perustettiin vuonna 1954. Vuonna 1959 yhtiö listautui Helsingin pörssiin. 

1960-luvulla Leiras lanseerasi ehkäisypillerit ja yhtiö nousi toiseksi suurimmaksi lääkevalmistajaksi Suomessa. Marli ja Hellas olivat markkinajohtajia alallaan. 60-luvulla yhtiö osti lihanjalostamo Mensan, jolla oli oma purkituslinja. Tämän myötä rooli pakkausteollisuudessa vahvistui voimakkaasti. Tuotteiden pakkaaminen kehittyi tukitoiminnasta erilliseksi liiketoiminnaksi kun Polarpak perustettiin vuonna 1965.

1970-luvulla yhtiö etsi suuntaa. Huhtamäki oli suuri monialayritys, joka toimi melkein 20:llä eri liiketoimialueella. Yritysostoja tehtiin, mutta mikään ostetuista yhtiöistä ei jäänyt pysyvästi osaksi yhtiötä. 1970-luvulla yhtiön nimi lyhennettiin Huhtamäki Oyj:ksi ja yhtiö päätti keskittyä enemmän vientiin, koska Suomessa kysyntä oli pysähtynyt.

1980-luvulla Huhtamäki ylitti vientitavoitteensa. Yhtiö otti käyttöön uuden strategian, jonka myötä se keskittyi keskittämiseen ja kansainvälistymiseen. Yhtiö osti monia Leaf-nimen alla olevia makeisyhtiöitä ja ostot auttoivat lähes tuplaamaan Huhtamäen liikevaihdon. Makeisten rinnalla pakkausliiketoiminta eteni ja liiketoiminta-alue nimettiin uudelleen Polarcupiksi ja Bellaplastin hankinnan myötä se nousi Europpan suurimpien toimijoiden joukkoon. Pikaruokakulttuurin yleistyminen boostasi pakkausratkaisujen tarvetta.

1990-luvulla koettiin laman myötä paljon muutoksia. Yhtiön pääliiketoiminta-alueet olivat makeiset, lääkkeet ja pakkaaminen, joista pakkaaminen oli strategisesti paras. Huhtamäki päätti keskittyä pelkästään pakkaamiseen ja jättää makeiset ja lääkealan pois. Huhtamäki osti 14 pakkausalan kilpailijaa ja laajensi pakkaustoimintaansa.

2000-luvun aikana yrityksen toimintaympäristö on muuttunut ja laajentunut suuremmaksi kuin koskaan. Huhtamäki toimii kaikissa maanosissa ja juomien ja ruokien pakkaaminen on yrityksen strategian keskiössä. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat astuneet tärkeämpään rooliin ja yritys pyrkii tarjoamaan entistä enemmän kierrätettäviä ja uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja tuotteita (yllä olevat tiedot otettu Huhtamäen omilta sivuilta kohdasta: Historia). Vielä tarkemman historiakerronnan löydät Wikipediasta.

Aloita osakesijoittaminen Nordnetissa!

Näin yhtiö rakentuu tänä päivänä

Tänä päivänä Huhtamäki Oyj:n liiketoiminta jakautuu kolmeen eri segmenttiin. Nämä kolme ovat Fiber Foodservice Europe-Asia-Oceania, North America sekä Flexible Packaging.

Fiber Foodservice EAO – Tuoreiden ruokien ja juomien kanssa käytettäviä kuitu- ja kartonkipakkauksia pikaruokaravintoloille, kahviloille, myyntiautomaateille ja tarjoilupalveluyrityksille. Toiminta-alue ympäri Eurooppaa, Aasiaa ja Oseaniaa.

North America – Laaja valikoima pikareita, take-away pakkauksia ja brändättyjä kartonkisia kuluttajapakkauksia. Huhtamäki valmistaa ja omistaa mm. Chinet® kerta-astiabrändin. Toiminta-alue Yhdysvallat ja Meksiko.

Flexible Packaging – Joustopakkausliiketoiminta valmistaa kevyitä ja pitkälle kehitettyjä pakkausmateriaaleja, pusseja ja tarroja tunnetuille ruoka- ja juomateollisuuden brändeille, lemmikkieläinruoille sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille. Toiminta-alueet Euroopassa, Aasiassa, Oseaniassa, Lähi-Idässä, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

huhtamäki osake

Huhtamäki kertoi laajentavansa kuitupakkausten tuottamista Indianassa Pohjois-Amerikassa ja ilmoitti kesäkuussa 2022 aikovansa tehdä 100 miljoonan arvoisen tehdaslaajennuksen, jonka myötä yhtiö voi työllistää 100 uutta työntekijää.

Maailmanlaajuisesti keskeinen toimija noutoruoan ja elintarvikkeiden pakkausratkaisuissa

Tänä päivänä Huhtamäen n. 19 500 työntekijää tuottavat pakkaustuotteita 38 eri maahan ja 114 eri toimipaikassa. Yhtiö toimittaa tuotteitaan yhteensä miljardille kuluttajalle ja yritykselle ympäri maailmaa.

Vuonna 2021 Huhtamäen liikevaihto oli 3 575 milj. euroa. Nettotulos 202,7 milj. euroa. Liikevaihdosta 35% tulee Fiber Foodservice EAO:sta, 32% North Americasta ja 32% Flexible Packaging:sta. Tarkempia talousnumeroita voit tutkia täältä.

35% Fiber Foodservice EAO1 257 milj. euroa (liikevaihto)
32% North America1 160 milj. euroa
32% Flexible Packaging1 167 milj. euroa

Huhtamäen pitkän aikavälin kasvua tukevat muutamat eri megatrendit, kuten kehittyvien markkinoiden kasvu, kaupungistuminen, kulutustottumusten muuttuminen sekä keskiluokkaistuiminen

Asiakkaat, kilpailijat ja kilpailuedut

Yhtiö on listannut jokaisen liiketoimintasegmentin alle kilpailuetunsa, fokuksensa sekä suurimmat kilpailijansa. Alla kuvakaappaus Foodservice EAO:sta, jonka kohdalle yhtiö on listannut kilpailueduksi mm.

  • koko arvoketjun hallinta aina raaka-aineista lopputuotteen kehittämiseen
  • vankka kestävän kehityksen osaaminen
  • vahvat tiimit ja tiedonjakaminen
  • keskitetty tutkimus- ja kehitystoiminta

Voit tutkia jokaisen liiketoimintasegmentin tietoja tarkemmin klikkaamalla tästä linkistä.

Kuvassa näkyy myös Foodservice EAO:n tuottamat tuotteet ja nimekkäät asiakkaat, kuten McDonald’s, Costa ja Burger King.

Lähde: Huhtamäki.fi

Huhtamäellä on kunnianhimoinen kasvustrategia

Huhtamäki uudisti strategiaansa vuonna 2020 ja toi vastuullisuuden keskeiseen rooliin ”2030-strategiassaan”. Strategian uudistamisen myötä samalla yhtiön arvoja uudistettiin. Yhtiön tärkeimmät arvot ovat tällä hetkellä: Välitä, Uskalla ja Tee valmiiksi.

Elintarvikepakkausten tulevaisuuteen vaikuttaa tällä hetkellä eri trendien kehittyminen, jotka ovat mm. keskiluokan kasvu, kestävä kehitys ja digitalisaatio. Nämä trendit muuttavat nopeasti Huhtamäen toimialaa ja toimintaympäristöä.

Yhtiö on listannut painopistealueikseen kasvun, kilpailukyvyn, osaamisen ja kestävän kehityksen. Huhtamäen tavoitteena on jatkaa kasvua maailmanlaajuisesti sekä kehittää vastuullisia ja innovatiivisia pakkauksia laadusta tinkimättä. Huhtamäki haluaa Suojella ruokaa, ihmisiä ja maapalloa. Voit lukea strategiasta lisää tästä linkistä.

”Pyrimme kasvuun ydinliiketoimintaamme skaalaamalla, laajentamalla toimintaamme kehittyvillä markkinoilla, kehittämällä vastuullisia elintarvikeratkaisuja sekä panostamalla pitkän aikavälin innovaatioihin ja hankkeisiin.” – Huhtamäki Oyj

Huhtamäki pyrkii kasvamaan lähivuosien aikana varsinkin Kiinan ja Intian markkinoilla. Seuraavan miljardin kuluttajan uskotaan tulevan kehittyviltä markkinoilta ja näiden kuluttajien uskotaan olevan yhä enemmissä määrin tietoisia vastuullisesta kuluttamisesta. Vuoteen 2030 mennessä 45 prosenttia maailmanlaajuisesta BKT:n kasvusta odotetaankin tulevan Intiasta ja MannerKiinassa, jonka myötä nämä kaksi aluetta ovat tärkeitä Huhtamäen kasvun kannalta.

huhtamäki sijoituskohteena
Lähde: Huhtamäki.fi

Suurimmat osakkeenomistajat

Huhtamäen top 5 suurimmat osakkeenomistajat ovat Suomen Kulttuurirahasto 10,50% (Historia-kohdassa mainittu miten Heikki Huhtamäki lahjoitti 1940-luvulla Suomen Kulttuurirahastolle suurimman osan yhtiön osakkeista), Huhtamäki Oyj 3,15%, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 2,99%, Eläkevakuutusyhtiö Varma 2,54% sekä Holding Manutas Oy 1,39%.

Viimeisen kuukauden aikana Ilmarinen ja Holding Manutas ovat molemmat lisänneet Huhtamäki omistuksiaan. Ilmarinen +210 000 osakkeella ja Holding Manutas +20 000 osakkeella (tieto kesäkuulta 2022). Suurimpiin osakkeenomistajiin pääset tutustumaan tästä linkistä. Johdon osakkeenomistuksiin pääset tutustumaan tästä linkistä.

Avaa itselle tai lapselle arvo-osuus- tai osakesäästötili Nordnetissä! Tilin avaaminen on täysin maksutonta

Vastuullisuus

Huhtamäki tuntuu tekevän kovasti töitä sen eteen, että muovin käyttö minimoidaan pakkaustuotteissa ja varmistetaan, että tuotteet valmistetaan ympäristöystävällisistä materiaaleista. Vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen panostaminen ovat yhtiön kohdalla tärkeässä roolissa, koska tuotteet muuttuvat todella nopeasti jätteeksi – take-away kuppia tai astiaa ajatellen jopa minuuteissa.

Huhtamäki painottaakin haluavansa olla ensisijainen kumppani vastuullisissa pakkausratkaisuissa ja vastuullisuus on tärkeässä roolissa vuonna 2020 uusitussa strategiassa (”2030-strategia”). Yhtiön tavoitteena on, että:

  • Vuoteen 2030 mennessä yhtiön kaikki tuotteet ovat kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleenkäytettäviä
  • Yli 80% tuotteissa käytetyistä materiaaleista on uusiutuvia tai kierrätettäviä
  • 100% käytetystä kuidusta on kierrätettyä tai hankittu sertifioiduista lähteistä
  • Yli 90% vaarallisesta jätteestä kierrätetään tai kompostoidaan
  • Käytetään 100% uusiutuvaa sähköä
  • Tuotanto on 100% hiilineutraalia

Huhtamäki tukee YK:n Global Compact-aloitetta ja kestävän kehityksen tavoitteita.

Huhtamäki Oyj on saanut tunnustusta tekemisestään ja mm. vuonna 2021 EcoVadis myönsi yhtiölle kultatason mitalin vastuullisuustyöstä. EcoVadis arvioinnissa käydään läpi laajasti eri kategorioita (ympäristö, työelämä, ihmisoikeudet…). Kultamitalin lisäksi Huhtamäen tuotteet ovat voittaneet palkintoja. Viime vuonna yhtiö sai DOW Packaging Innovation Awards 2021 -kilpailussa kolme tunnustusta tuoteinnovaatioista, joista yksi tuote oli mm. McDonaldsille suunniteltu Sundae-kuppi, joka on valmistettu 100% uusiutuvista luonnonvaroista.

Huhtamäen vuoden 2021 vuosikertomus sisältää useita sivuja tietoa yhtiön vastuullisuudesta ja tavoitteista. Vuosikertomus löytyy täältä.

huhtamäki sijoituskohteena
Lähde: https://www.huhtamaki.com/en/highlights/sustainability/winning-to-make-a-difference/

Huhtamäki laski 1.6.2022 liikkeelle 500 miljoonan euron arvoisen joukkovelkakirjalainan, joka on sidottu vastuullisuusindikaattoreihin. Joukkovelkakirjalaina erääntyy 9.6.2027 ja sillä on 4,25% suuruinen vuosittainen korko.

”Huhtamäki on yksi nopeimmin kasvavista pakkausyhtiöistä, kiitos kehittyvien markkinoiden kasvun, siirtymisen muovista paperiin sekä sen, että noutoruoka vie osuutta ruuanlaitosta kotona. Ihmiset ovat tottuneet helppouteen pandemian aikana eivätkä ole valmiita luopumaan siitä. Tämä luo hyvän pohjan pitkäkestoiselle kysynnän kasvulle.”

Lähde: Salkunrakentaja.fi

Haasteet

Pandemiasta ja sodasta johtuvat toimitusketjujen häiriöt ovat näkyneet myös Huhtamäki Oyj:n tuotantokustannusten poikkeuksellisena kasvuna etenkin raaka-aineiden osalta. Rahti-, energia- ja työvoimakustannukset kasvoivat varsinkin viime vuoden toisella puoliskolla.

Ukrainan sodan myötä Huhtamäki laittoi Ukrainassa toukokuussa 2020 avatun tehtaan ovet toistaiseksi kiinni. Tehdas työllisti 40 paikallista työntekijää. Ukrainan tehtaassa valmistetaan kartonkisia kylmä- ja kuumapaperikuppeja ja astioita.

Huhtamäellä oli Venäjällä neljä valmistusyksikköä, jotka työllistivät yhteensä 700 työntekijää. Venäjältä tullut liikevaihto oli n. 3% yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Sodan myötä Huhtamäki lopetti kaikki investointinsa Venäjälle ja on pyrkinyt myymään tehtaansa.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

  • Oikaistu liikevoittoprosentti: 10+ %
  • Vertailukelpoinen kasvu: 5+ %
  • Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen: 2–3
  • Osinkosuhde: 40–50 %

Lähde: Huhtamäki Vuosikertomus 2021

Osinkopolitiikka

Huhtamäki on korottanut osinkoaan 13 vuotta putkeen. Yhtiön tavoitteena on jakaa keskimäärin 40–50 prosentin osinko tilikauden oikaistusta osakekohtaisesta tuloksesta, huomioon ottaen yhtiön kehitys- ja investointitarpeet. Osingonjako tapahtuu kaksi kertaa vuodessa. Vuonna 2022 osinko on yhteensä 0,94€ ja se jaetaan kahdessa erässä 2 x 0,47€ / osake. Alla olevasta kuvasta näet osinkohistoriaa lähivuosilta. Tästä linkistä pääset lukemaan Huhtamäen osinkopolitiikasta.

Lähde: https://fi.investing.com/

Lähde: Nordnet.fi

Yhtiön tarkempia tunnuslukuja ja talousnumeroita voit tutkia esimerkiksi Nordnetissä. Siirry Nordnetiin!

Inderesin sivuilla voi katsoa kattavan tunnin mittaisen videon, jossa yhtiö käy läpi vuoden 2022 Q1-infoa. Katso video tästä linkistä.

Huhtamäki julkaisee puolivuosikatsauksen heinäkuun 27. päivä.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest

Seuraa Somessa

Uusimmat postaukset

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirjeemme

Ilmoitamme sinulle ensimmäisten joukossa uusista tapahtumistamme ja 

Etsi sivuilta

Samankaltaiset postaukset

Onko mökkeilyssä taloudellisesti järkeä?

Tänä kesänä moni meistä on varmasti nauttinut kesäpäivistään mökillä. Suomalaiset ovat tunnetusti mökkeilykansaa, ja isolla osalla kesään kuuluu joko omalla, sukulaisten tai ystävien mökillä vierailu.

minimalismi

Minimalismi – monta tapaa toteuttaa

Tyhjensin eräänä päivänä astianpesukonetta ja astiakaappia puhtaista astioista, ja laitoin paistinlastoja keittiön laatikkoon omille paikoilleen. Jouduin hieman taistelemaan saadakseni kauhat, lastat ja mittakupit oikein päin,

Joukkorahoitus

Joukkorahoitus 2022 – tietopaketti joukkorahoituksesta

Tässä tekstissä lähdemme ottamaan selvää mitä tarkoittaa joukkorahoitus, miten yksityishenkilöt voivat hyötyä siitä sijoitusmielessä sekä miten yritykset voivat hyötyä joukkorahoituksesta. Mikä on joukkorahoitus? Joukkorahoitus on

Jätä kommentti