Rahahuolet valvottaa

* Vieraskynä Univalmentaja Miia Soranto

Aikoja sitten, kun meitä ihmisiä uhkasi joku vaara, ei ollut turvallista nukkua. Heräily, kevyt uni ja valvominen on siis evoluution meihin muokkaama ominaisuus. Nyt tuo vaara on vain työhuoli, rahahuoli tai esimerkiksi mielessä pyörivä sairaus. Meidän aivomme tulkitsevat tämän huolen, sen vakavuudesta riippumatta, kuitenkin akuutiksi vaaraksi ja silloin ei ole turvallista nukkua. Nukkuminen helpottuu vasta, kun tuon vaaran saa käsiteltyä. Myös kyvyllä olla läsnä on merkitystä. Harvoin mikään vaara, jolle voisimme tehdä jotain, uhkaa meitä juuri nyt. Usein tässä hetkessä on ihan turvallista olla ja antaa unen tulla. Ihmisen mieli on vain herkästi taipuvainen vaeltelemaan menneessä tai tulevassa, käymään läpi uhkakuvia tai märehtimään menneitä.

Mikä sitten avuksi? Läsnäoloon ja omien ajatusten käsittelyyn on monia menetelmiä. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää että mielemme on usein katastrofi- ja huoliajatteluun taipuvainen, mutta se ei tarkoita sitä että ajatuksemme olisi muuta kuin sanoja ja tarinoita, joita itse tuotamme. Murehtiminen voi tulla tavaksi, jolloin tästä ajattelumallista on hyvä oppia päästämään irti. Ensimmäinen askel on tiedostamisessa, mutta pelkkä ajatusten tiedostaminen ei aina kuitenkaan auta, joskus meidän täytyy kirjoittaa ja jopa lukea huoliajatukset itsellemme ääneen, jotta voimme alkaa vapautumaan niiden vaikutuksesta. Miten pääset alkuun:

1. Tule tietoiseksi ajatuksistasi ja sanoista, joita käytät. Opettele katkaisemaan negatiivinen kierre ja painamaan jarrua.

 

2. Pidä huolipäiväkirjaa päivän päätteeksi tai alkuillasta. Varaa aikaa huolille 5-15 minuuttia, kirjoita kaikki kerralla ylös tai voit harjaantuessasi arvioida ajatuksiasi pitkin päivää mielessäsi.

 

3. Arvioi sitten ajatustesi toimivuutta:

  • 👉 Mihin tämä ajatus johtaa? Hyödyttääkö vai lisääkö stressiä? Auttaako tämä ratkaisemaan rahaongelmani.
  • 👉 Onpa kiinnosta ajatus? Mistä tämä tuli? Onko tämä joku vanha ajatusmalli tai yleistys. Onko kotoa periytynyt minkälaisia ajatuksia rahaan liittyen, kuten olen huono raha-asioissa tai liittyykö rahan ja avun tarvitsemiseen häpeää?
  • 👉 Mieti lopuksi haluatko näiden ajatuksen vievän sinua 6-0? Haluatko reagoida tähän ja miten se minuun vaikuttaa? Esimerkiksi tämä ajatus tekee minusta huolestuneen ja pelokkaan, alan välttelemään xx asiaa, joka johtaa ei haluttuun xx käytökseen

 

4. Ota ajatuksiisi/huoliisi etäisyyttä ja opi erottamaan ajatukset itsestäsi:

  • 👉 Nyt en saa laskuja maksettua >> Minulla on ajatus/pelko etten saisi laskuja maksettua
  • 👉 Olen epäonnistunut, kun menetin työni/en saa parempaa palkkaa > > Minusta tuntuu, että olen epäonnistunut, kun menetin työni/en ansaitse enemmän.

 

5. Kirjoita vastaavia toistuvia ajatuksia ylös ja lue näitä mielellään myös ääneen. Huomaa ero siinä, minä olen jotakin, kuin että minulla on ajatus tai minulle on joskus ollut ajatus jostakin. Et ole yhtä kuin ajatuksesi ja tunteesi.

Näillä harjoituksilla voi vähitellen vapautua ajatusten ja tunteiden vallasta, koska ne eivät ole tosiasioita. Ajatukset ovat ajatuksia ja tunteet vaihtelevia kokemuksia, jotka menevät myös ohi. Tarkastelemalla niitä kauempaa ne eivät vaikuta sinuun enää samoin ja voit tuntea olevasi itse oman mielesi päällä. Kun harjoittelet näitä taitoja päivällä, on ne helpompaa ottaa käyttöön yöllä. Yöllä ja väsyneenä mieli hakeutuu luonnostaan helpommin huoliin, silloin ei välttämättä edellä mainitut keinot auta, jos niitä ei ole tottunut käyttämään.

Koronavuosi on jo itsessään lisännyt monilla huolien määrää, myöskään talousvaikeuksilta ei ole voitu välttyä. Todellisiin ongelmiin ja elämän solmukohtiin on tärkeää saada tukea ja monesti avoin turvallinen keskustelu jo auttaa. Ellei ole perhettä kenen kanssa huoliaan jakaa, on olemassa tahoja, joista voi hakea tukea ja apua.

* Kuntien sosiaalitoimi ja diakonialaitokset

* Suljettu Facebook – ryhmä Hallitse rahojasi

* Takuusäätiön neuvonta puhelinpalvelu ja chat

Unenvoima

Tutustu Miian univalmennukseen, jonka avulla voit saada apua unettomuuden selättämiseen. 

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest

Seuraa Somessa

Uusimmat postaukset

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirjeemme

Ilmoitamme sinulle ensimmäisten joukossa uusista tapahtumistamme ja 

Etsi sivuilta

Samankaltaiset postaukset

Anti Black Friday = Bright Friday

Mitä, jos turhan ostamisen sijaan tekisimme pimeästä perjantaista valoisan? Keräsimme listan parhaista Anti Black Friday vinkeistä, joilla kulutusjuhla muuttuu Bright Fridayksi.

rahastojen kulut

Rahastojen kulut – Millaisia kuluja voidaan periä?

Sijoittamiseen liittyy usein erilaisia kuluja. Rahastojen kulut voivat vaihdella merkittävästikin, joten tämän vuoksi on hyvä olla tietoinen, mistä kaikesta rahastoyhtiölle maksaa. Kannattaakin pitää mielessä sanonnat:

arbitraasi

Arbitraasi – Mitä se tarkoittaa?

Luen tällä hetkellä Karo Hämäläisen kirjaa Rikos ja rahastus, jossa Hämäläinen kertoo tosielämän pahimmista rahahuijauksista. Kuuluisa huijari ja entinen Nasdaqin johtaja Bernard Madoffin kohdalla Hämäläinen

fyysinen vs. synteettinen rahasto

Synteettinen vs. fyysinen rahasto

Mitä eroa on synteettisellä ja fyysisellä rahastolla? Tämä kysymys tulee aiheelliseksi ETF-rahastoa valitessa. Ennen kuin lähdetään sen pidemmälle, kerrataan vielä lyhyesti mikä ETF oikein on?

Jätä kommentti