Luin Kauppalehden sivuilta uutisen, miten Kiinan verkkokauppajätti PDD Holdingsin omistama Temu on noussut nopeasti suosioon globaalilla tasolla. Vuonna 2022 Yhdysvaltojen markkinoille lanseerattu Temu on levinnyt alle kahdessa vuodessa noin 50 eri maahan, mukaan lukien Suomeen, ja yhtiön osakekurssi on yli tuplaantunut viimeisen 12 kk aikana (+110 %).
Temu keräsi USAn lanseerauksen jälkeen vain neljässä kuukaudessa 44,5 miljoonaa uniikkia kävijää, mikä oli lähes ennennäkemätöntä kasvua USA:n markkinoilla.
Kovaa kasvua, mutta millä hinnalla
PDD Holdings on listattu Nasdaq-pörssiin vuodesta 2018 lähtien, ja Temun lanseeraaminen Yhdysvaltojen markkinoille on ollut merkittävä virstanpylväs yhtiölle. Viime vuonna PDD Holdingsin liikevaihto oli 51,9 miljardia dollaria, ja tämän vuoden ennuste on analyytikoiden mukaan noin 67,1 miljardia. Yhtiön liikevoiton odotetaan tuplaantuvan kuluvan vuoden aikana, mikä osoittaa huimaa kasvuvauhtia.
Temu on pyrkinyt tekemään ostamisen niin helpoksi kuin mahdollista – näin se pystyy pitkällä aikavälillä vähentämään myös markkinointikustannuksia.
Temun menestyksen taustalla oleva liiketoimintamalli herättää huolta varsinkin kiertotalouden näkökulmasta. Yhtiön tarjoamat erittäin halvat tuotteet ja aggressiivinen markkinointi johtavat usein kerskakuluttamiseen, jonka myötä ihmiset ostavat tuotteita, joita he eivät monestikaan tarvitse tai joihin heillä ei ole varaa, vain koska ne ovat halpoja ja helposti saatavilla. Tämä kerskakuluttaminen lisää tuotannon ja jätteen määrää, mikä on vastoin kiertotalouden periaatteita.
Kiertotaloudessa pyritään minimoimaan jätettä ja hyödyntämään resursseja mahdollisimman tehokkaasti. Temun ja muiden samankaltaisten yritysten, kuten Sheinin, liiketoimintamallit ovat haaste kiertotaloudelle. Tuotteiden lyhyt käyttöikä ja monesti kierrätykseen kelpaamattomista materiaaleista valmistetut tuotteet pahentavat ympäristövaikutuksia, ja alhaiset hinnat vaikeuttavat kotimaisten yritysten kilpailuasemaa.
Taustalla valtava, vaikuttajamarkkinointiin keskittyvä markkinointistrategia
Temu mainosti viime vuonna Metan palveluissa suuremmalla summalla kuin yksikään muu yritys.
Tivi
Temu ja Shein panostavat voimakkaasti agressiiviseen vaikuttajamarkkinointiin, mikä on osaltaan edistänyt nopeaa kasvua. Mediasta ja sosiaalisen median vaikuttajista tulee usein tärkeimpiä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, erityisesti nuorten kuluttajien keskuudessa. Esimerkiksi Hintaoppaan huhtikuisen 2024 kuluttajatutkimuksen mukaan yli 38 prosenttia 15–29-vuotiaista suomalaisista on ostanut jotain Temusta tai vastaavanlaisista verkkokaupoista median yllyttämänä.
Vuoden 2023 aikana 1,2 miljoonaa suomalaista latasi Temun sovelluksen ja tällä hetkellä pelkästään EU-alueella on noin 75 miljoonaa Temun käyttäjää.
Vaikuttajamarkkinointi voi kuitenkin olla ongelmallista, kun se edistää tarpeetonta kulutusta ja heikkojen laatustandardien omaavien tuotteiden mainostamista. Kuluttajat voivat ajautua ostamaan tuotteita, jotka eivät ole eurooppalaisten kuluttajansuojalainsäädäntöjen valvonnassa, mikä lisää riskiä heikkolaatuisista ja mahdollisesti jopa vaarallisista tuotteista. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden ainesosaluettelot voivat kokonaan puuttua tai olla vajaavaisia. Tuotteiden tuotearvostelut voivat olla myös manipuloituja, valheellisia ja harhaanjohtavia.
Läpinäkyvyys ja vastuullisuus ovat puutteellisia
Temun ja Sheinin kaltaiset yritykset ovat joutuneet kritiikin kohteiksi mm. läpinäkyvyyden puutteen ja vastuullisuuskysymysten vuoksi. Esimerkiksi Sheiniä on syytetty tietoturvariskeistä, epäilyttävistä hankintaketjuista, pakkotyöstä ja tuoteväärennöksistä. Temun sisarsovellus Pinduoduo on poistettu Google Playsta tietoturvaongelmien vuoksi, mikä herättää kysymyksiä myös Temun toiminnan eettisyydestä ja tietoturvallisuudesta.
Kuluttajaliitto ja yhteensä 18 eri eurooppalaista kuluttajajärjestöä jättivätkin viime viikolla EU-komissiolle valituksen Temun toiminnasta, syyttäen sitä EU:n uuden digipalvelulain rikkomisesta. Kyseinen laki pyrkii turvaamaan kuluttajien verkko-ostoksia, mutta Temun toiminta näyttää rikkovan näitä sääntöjä useilla eri tavoilla.
Laajat vaikutukset
Temun ja muiden vastaavien yritysten nopea kasvu ja kerskakuluttamisen edistäminen vaikuttavat myös taloudellisesti ja sosiaalisesti. Halvat tuotteet houkuttelevat kuluttajia, mutta samalla ne voivat syrjäyttää paikalliset pienyritykset, vähentää kotimaista tuotantoa tai Suomen talouden saatika ympäristön näkökulmasta puhumattakaan…
Inhimillisten työolosuhteiden varmistaminen on myös suuri haaste. Halpojen hintojen taustalla voi olla työntekijöiden hyväksikäyttöä ja epäinhimillisiä työoloja, mikä on ristiriidassa vastuullisen liiketoiminnan periaatteiden kanssa. Tuotteiden alkuperästä harvemmin tiedetään, joten esimerkiksi työntekijöiden palkkojen tai ihmisoikeuksien laiminlyömistä ei pystytä juurikaan seuraamaan.
Temun ja sen taustayhtiön PDD Holdingsin nopea kasvu on merkittävä ilmiö globaalissa taloudessa, mutta nopea kasvu tuo mukanaan merkittäviä haasteita kiertotalouden ja vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta. Kerskakuluttaminen, läpinäkyvyyden puute, vastuullisuuskysymykset ja paikallisten markkinoiden syrjäyttäminen ovat kaikki asioita, jotka vaativat huomiota.
Niin kuluttajien kuin myös sääntelyviranomaisten on tärkeää olla tietoisia näistä haasteista ja pyrkiä edistämään kestävää kulutusta ja vastuullisia liiketoimintamalleja. Vain tällä tavoin voidaan varmistaa, että talouskasvu ei tapahdu ympäristön ja yhteiskunnan kustannuksella.